U poslednje dve decenije svetsko tržište se veoma promenilo. Nastao je veliki i nagli prelaz sa robustnog načina trgovine u fizičkom obliku na lako i udobno iskustvo e-komerca – gde se sve može kupiti i prodati u samo jednom kliku.
Naravno, sigurni smo da ste ovo već znali. Takođe, sigurni smo i da je svako od vas čuo za kompanije koje ćemo spomenuti u ovom članku, a skoro svako je i koristio neke od ovih usluga.
E-komerc tržištem dominiraju pripadnici ekonomske elite – milijarderi i biznismeni Džek Ma i Džef Bezos i drugi. Njihova trka za dominacijom u online sferi još uvek ne prestaje, što je i logično jer je e-komerc bez sumnje najlukrativniji biznis XXI veka.
Verujemo da će svako pomisliti da zna prilično puno ili sve o kompanijama o kojima ćemo pisati, ali mi smo sigurni da nisu mnogi ni svesni koji je to X faktor koji je učinio ove kompanije tako uticajnim. Promenimo malo ugao gledanja, i promenom paradigme pogledajmo ove kompanije u potpuno novom svetlu.
Udobno se smestite, spremite sebi čaj ili kafu i pročitajte koje su to kompanije o kojima pišemo.
Jedino ako ste proveli 20 godina u komi, ili ste živeli otuđeni na planini van svih svetskih tokova, postoji šansa da niste čuli za Amazon, mada i tada je ta šansa jako mala.
Kompanija sa sedištem u Sijetlu je trenutno najvredniji biznis na svetu.
Ali ovo nije jedini razlog zašto je Amazon u svim svetskim naslovima, imamo i drugu činjenicu: Džef Bezos, CEO kompanije Amazon, je prvi milijarder u svetu čije bogatstvo je prešlo preko 100 milijardi. Trenutno procenjena vrednost bogatstva ovog gospodina je 125 milijardi dolara.
Pitate se kako je on to uspeo. Pogledajmo deo njegovog pisma svojim stejkholderima iz 1997. godine i zapamtite ključnu poruku koju je poslao – Samo biznis na dugi rok je važan.
“We believe that a fundamental measure of our success will be the shareholder value we create over the long-term. This value will be a direct result of our ability to extend and solidify our current market leadership position. The stronger our market leadership, the more powerful our economic model.”
X faktor:
Njegovo pismo iz 1997. nam daje dobar uvid u način razmišljanja i na način poslovanja Džefa Bezosa. Ovo pismo u celosti možete pronaći na internetu, baš kao i pisma iz svake sledeće godine koje on tradicionalno piše.
Ovo je par najvažnijih stvari koje Bezos poručio:
Fokusirajte se na pružanje vrednosti
Suviše kompanija danas se fokusira na održavanje tankih profitnih margina, Čak i po cenu zadovoljstva kupca. Amazon, sa druge strane, to radi drugačije. Što znači da je Amazon sa laserskom preciznošću fokusiran na pružanje vrednosti svojim kupcima. Bezos na tu temu kaže: „od osnivanja, naš fokus je bio na pružanju vrednosti našim potrošačima, baš kako i zaslužuju. Mi smo našim potrošačima pružili mnogo više izbora nego što je do tada bilo moguće u fizičkoj prodavnici (naša prodavnica da postoji zauzimala bi 6 fudbalskih terena!). Tu ponudu smo predstavili u jednostavnom formatu, u kome svako može da se snađe i pronađe sve što je potrebno i što je najvažnije naša prodavnica radi 365 dana u godini, 24 sata dnevno.“ Plodovi ovakvog razmišljanja su vidljivi 2020. kada je on najuspešniji biznismen sveta.
Kupac je prvom mestu. UVEK. BEZ OBZIRA NA BILO ŠTA.
Amazon se oduvek kao kompanija trudio da drži potrošače u centru svog biznisa i od toga nikada nije odustao. Amazon je orijentisan na dugoročne ciljeve, kao što smo videli u pismu, i sve njihove investicione odluke su donete u svetlu dugoročnih planova. Ovakva strategija dolazi iz samog top menadžmenta kompanije koji nikada nije dozvolio da se ciljevi okrenu kratkoročnom profitu ili brzim reakcijama na Vol Stritu. Naravno mnogo drugih se ne bi složilo sa ovakvim pristupom. Ali ni ni mnogi drugi nisu napravili imperiju kakav je Amazon.
UČENJE NIKADA NE PRESTAJE
Sledeći krucijalni razlog zašto je Amazon dospeo na vrh je spremnost kompanije da uči iz svojih grešaka. U jednom intervjuu, Bezos je pričao o budućnosti kompanije: „Mi trenutno razumemo mnogo više o online poslovanju nego što smo znali na početku, kada je Amazon nastao. Optimistični smo po pitanju budućnosti, ali moramo ostati fokusirani i održati nivo pribranosti.“ Svaki privrednik i osoba koja se bavi biznisom mora ovaj savet da posluša i da implementira u svoj način poslovanja.
SAGLEDAVANJE ŠIRE SLIKE
Na obraćajući pažnju na kratkoročnu profitabilnost, Bezos se uvek trudio da ostane veran dobitku na duge staze. Njegovo odbijanje da prihvati kompromise je dalo celoj kompaniji smisao i pravac – i na kraju transformisalo Amazon iz online knjižare u globalnu ritejl imperiju.
Volmart nije samo najveći svetski ritejler (Amazon se približava), već je i najveća svetska kompanija u privatnom vlasništvu po broju zaposlenih. Volmart proizvodi se trenutno proizvode u više od 70 zemalja sveta. Početkom prošle godine procenjeno je da samo fizički inventar u skoro 12 hiljada prodavnica, koje posluju u 28 zemalja, vredi 46 milijardi dolara.
Kako bi ostali na vrhu oni su uradili akviziciju drugih velikih lanaca (Flipkart je najpoznatiji primer) kako bi bili konkurentni Amazonu u rastućim tržištima poput Indije. Volmart je toliko veliki, da uticaj koji ima na društvo i države zaokuplja pažnju čak i pripadnika akademske struke.
X faktor:
Dok je Volmart slavio i nizao uspeh za uspehom ostali ritejleri su se mučili sa svojim biznisima i profitom.
Macy – drugi po veličini ritejler u SAD, je doživeo krah. U toku 2019. godine njihov udeo na tržištu je konstantno opadao, a cene akcija pale za čak 51%. J.C. Penney je doživeo pad prodaje od čak 15.3%. Zašto Volmart uspeva dok svi drugi učesnici u ritejl trci propadaju?
Postoje dva razloga:
Ostaju verni svojim principima
Sem Volton je otvorio Volmart 1962. godine sa jednim jednostavnim ciljem: „Pomoći ljudima da uštede novac kako bi živeli bolje.“ Bez obzira na svoju glomaznost, kompanija nikada nije izgubila iz vida svoju svrhu. Čak i danas kompanija pomaže svojim potrošačima da uštede novac i to je zvezda vodilja od koje se ne odustaje i koju je Volmart utkao u svoje poslovanje.
Kao i Amazon, Volmart ne pristaje na kompromise i svojim jasnim fokusom uspevaju da se izdvoje od drugih kompanija iz svoje industrije.
Ispunjavaju svoju svrhu
Svaki zaposleni ponaosob u Volmartu prati viziju osnivača, Sem Voltona, koji je verovao u sledeće: „Svaka Volmart prodavnica mora da odražava vrednosti svojih kupaca i da podržava viziju koju ima za zajednicu.“ I dan danas važi isti princip i svaki zaposleni je u saglasnosti sa ovom vizijom. Svaka akcija koju Volmart preduzme je duboko prožeta svrhom koja je zadata u početku.
Biti zaposlen u Volmartu znači da svi imate jednaka prava, ali i obaveze i to kreće od najsitnijih stvar. Svaki zaposleni, pa i top menadžment, čisti svoju kantu za smeće, dalje svaki zaposleni ima za cilj da smanji sve troškove koje može, što rezultira nižim cenama u prodavnici. Otpornost na eksterne efekte i istrajnost da se svrha ispuni do kraja, razlikuju Volmart od ostalih.
Kada se kompanija Alibaba pojavila, odmah je dobila naziv „kineski Amazon“ jer je u kratkom roku preuzela tržište najmnogoljudnije zemlje na svetu. Baš kao Džef Bezos, CEO kompanije Amazon, i Džek Ma, CEO kompanije Alibaba, ima svoju bazu fanova i važi za globalnog vizionara.
Alibaba dominira još od samog početka XXI veka i na dobrom je putu da prestigne američke gigantske kompanije Amazon, Volmart i eBay. Već su postignuti neki od najvećih uspeha u ključnim poljima kao što je na primer public cloud revenue growth. Na ovom polju kompanija Alibaba je prestigla Amazon, Google i Microsoft.
Sa udelom u skoro svakoj poslovnoj sferi (produkcija filmova, strimovanje muzike i filmova, online učenje, blogovanje, online mape, turističke usluge, mobilne aplikacije i mnogo toga drugo), Alibaba Grupa je pokazala svetu da je Kina sila na koju treba da računaju.
Ali, koji su to faktori koji su ključni za ovaj fantastičan rast u tako kratkom vremenskom periodu? Pogledajmo:
X Faktor:
Lojalna baza kupaca
Alibaba ne naplaćuje ni jedan cent za registraciju, jedino postoje dodatna naplaćivanja za oglašavanje i tehničku podršku
Ovakav pristup doprinosi značajnom i jakom market šeru koji je sačinjen samo od lojalnih kupaca. Profit kompanije Alibaba uglavnom dolazi kroz plaćanje ključnih reči i reklamiranje, ovo čini 55% totalnog profita. Drugi najvažniji izvor profita (skoro 25%) dolazi od tehničke podrške koja se oslanja na big data, i nudi korisnicima podatke o ponašanju potrošača. Uklanjanjem naplate početne registracije, omogućeno je prodavcima da lakše započnu svoj biznis. Samim tim Alibaba je stvorila pogodnu atmosferu za razvitak kvalitetnog odnosa kupaca i prodavaca.
Na pravom mestu u pravo vreme
Džek Ma je prihvatio latinsku poslovicu Carpe diem suviše ozbiljno. Kompanija Alibaba je uvek spremna da prepozna jedinstvene biznis prilike i na taj način se pametno nametnula kao lider u razvijanju lojalnosti kod kupaca. Odličan primer za to je Double 11 festival koji pada pada u doba praznika u Kini, kada su se kupovine izbegavale, a baš taj dan je transformisan u nacionalni festival kupovine.
Sumiranje:
Digital-native kompanije kao što je Alibaba su u prednosti jer su stvorene online i kao takve spremne su da prihvate pametan biznis kao nešto prirodno. Sada kada je pokazano da ovaj model uspeva, čak i da su neke stare industrijske kompanije uspele da se transformišu, vreme je da svi prihvate ovu novu poslovnu logiku i da je implementiraju.
Komentariši