Coca-Cola, sinonim za tradiciju, uspešan brend, piće bez koga ne prolazi nijedno slavlje.
Coca-Cola – svakako je najprisutniji brend u istoriji tržišta. Svakog dana, ljudi u 200 zemalja širom sveta popiju oko 1,2 milijarde boca od 0.25l ovog napitka.
Ipak, u čemu leži tajna ovog gaziranog pića? Da li je priča o uspehu ovog brenda, zapravo, počela uspehom? U čemu je tajna, i da li je ima?
Istorija Coca-Cole počinje u Knoxville-u, Georgiji – gde je rođen John S. Pemberton, pronalazač Coca-Cole, po zanimanju hemičar. Nakon diplomiranja, seli se u Atlantu gde otvara svoju prvu apoteku. Njegov san bio je da kreira originalan i autentičan proizvod – 1855. pronalazi specijalan tonik pod nazivom French Wine Coca, slično današnjem piću Coca-Cola. Otklonivši alkohol iz prvobitnog pića, a dodajući razne prirodne esencije, Pemberton stvara novu vrstu sirupa, bez imena; korišćenog najčešće za izlečenje glavobolje.
Tokom prve godine prodaje, prodato je samo 25 galona pomenutog sirupa, po ceni od 5 centi po čaši, a Pembertonov novčani gubitak bio je znatno veći nego dobitak. Ipak, usled pomentog neuspeha, Pemberton ne odlučuje da odustane od svog sna, već pronalazi partnera, Asu Griggs Candlera, mladog i perspektivnog biznismena koji momentalno prepoznaje potencijal Coca-Cole. Nakon Pembertonove smrti, Candler kupuje neophodne mašinerije za proizvodnju i upušta se u kreaciju tajne formule pića. Nedugo potom, uz pomoć svog brata i par prijatelja, osniva Coca-Cola kompaniju.
Candlerova vera u ovaj proizvod bila je bezgranična, a nakon puštanja u promet proizvodnja Coca-Cole raste nezapamćenom brzinom.
1913. godine prodato je 6,5 miliona flašica Coca-Cole – ostalo je istorija.
Svakako, sam brend se godinama usavršavao, menjao oblike bočice, strategiju oglašavanja, kampanje, biznis partnere, ali posebna važnost, bez sumnje, leži u marketingu.
Marketing, u 21. veku podrazumeva očuvanje starih marketing principa koji su dobri; uz nalaženje novih načina da brend zadrži relevantnost.
Coca-Cola, iako nastala davne 1883. godine, uspešno je održala relevantnost svog brenda preko 100 godina, a 2003. prihodi su dostigli 21 milijardu dolara.
Asa Candler uveo je brojne taktike marketinga koje danas predstavljaju utvrđene principe. Prva taktika, u cilju pridobijanja novih potrošača, bila je štampanje kupona za degustaciju Coca-Cole. Da bi brend postao prepoznatljiv, delio je i kalendare, vage, zidne časovnike sa logoom Coca-Cole, a 1890. angažovao je i prvu poznatu ličnost kao brend ambasadora, umetnicu Hildu Clark.
Svoj vrhunac u reklamiranju, Coca-Cola dostiže putem TV oglašavanja, postajući prepoznatljiva spotovima od 30 sekundi. Nedugo potom, Coca-Cola osvaja i globalno tržište – tokom Drugog svetskog rata, vojska je ovaj osvežavajući napitak slala vojnicima u Evropi i Aziji, a svoj imidž Coca-Cola utvrđuje kao “opšteamerički” napitak, iako se lokalizovala gde god se prodavala, bivajući na neki način prilagođena različitim zemljama i njihovim obeležjima.
Danas, Coca-Cola dve trećine zarade ostvaruje izvan Sjedinjenih Država, a čak i u nestabilnim tržištima kao što su Pakistan, Kambodža, Liberija, Zimbabve i Kolumbija – Coca-Cola je omiljeni potrošački artikal.
Na osnovu istraživanja koje iz godine u godinu sprovodi Business Week, Coca-Cola uspešno ostaje najveći svetski brend. Ipak, da bi se zadržala na ovoj moćnoj poziciji, neophodno je konstantno razvijati marketing.
Godine prolaze, a Coca-Cola je sveprisutna.
Ovaj fenomen, svojevremeno je objasnio Chris Lowe, izvršni direktor marketinga ove firme – Coca-Cola ostaje na vrhu jer nikada ne izdaje osnovne vrednosti brenda. Svakako, neophodno je ove vrednosti učiniti uvek aktuelnim, relevantnim, obraćajući se novoj, trenutnoj publici, a ne onoj staroj od pre par godina.
Da bi se pokrenula nova propagandna kampanja, kako Lowe objašnjava, neophodno je kreirati strategiju komunikacije koju želimo da primenimo. Obavezno je testirati njenu vrednost i odjek kod potrošača, a onda to osnovno znanje oživeti pomoći propagande. Nakon toga, treba se ponovo vratiti potrošačima i testirati ih.
Coca-Cola, pre svega, poznata je po osećaju koji stvara, po emociji, po tome što asocira na nešto poznato, nešto lično, blisko potrošaču.
Takođe, poznata je i po sloganima
“Dobro došli na Coca-Cola stranu života”, bio je glavni slogan ovog brenda 2006. godine. Ipak, postavlja se pitanje – šta se nalazi na Coca-Cola strani života? Šta je ekvivalent ovog proizvoda? Uživanje, zabava, bezbrižnost, smeh, osveženje, energija. Coca-Cola budi pozitivne emocije prizivajući potrošače da žive srećan, ispunjen i optimističan život.
Komentariši