Izgradnja prototipa vašeg biznisa je kontinuirani proces – proces razvoja biznisa. U njegovoj osnovi leže tri odvojene, ali ipak potpuno integrisane aktivnosti kroz koje biznis obavlja svoju prirodnu evoluciju. To su: inovacija, kvantifikovanje i orkestriranje.
O inovaciji često mislimo kao o kreativnosti, međutim, razlika između kreativnosti i inovacije jeste razlika između razmišljanja o tome da nešto treba uraditi u svetu i stvarnog obavljanja tog posla. Profesor Teodor Levit, sa Harvarda, navodi: “Kreativnost izmišlja nove stvari. Inovativnost stvara nove stvari.”
Prepuštena sama sebi, inovacija ne vodi nikuda. Da bi bila uspešna, svaka inovacija mora biti kvantifikovana.
Pod kvantifikovanjem se podrazumevaju cifre povezane sa uticajem koji je ostvarila inovacija.
Na primer, pitajte bilo koju grupu vlasnika malih firmi koliko su šansi za prodaju imali prethodnog dana – mnogi od njih neće znati odgovor.
Potpuno je pogrešno što većina firmi ne radi kvantifikovanje, i to ih košta čitavog bogatstva.
Recimo, kako ćete znati da promena u pozdravljanju novopridošle mušterije dovodi do povećanja prodaje od 16 procenata ako ne obavite kvantifikovanje, i to: 1) tako što ćete utvrditi koliko je ljudi ušlo u radnju pre nego što ste primenili inovaciju; 2) tako što ćete utvrditi koliko je ljudi kupilo proizvode i kolika je bila novčana vrednost tih prodatih proizvoda pre nego što ste promenili pozdrav; 3) tako što ćete izbrojati koliko ljudi je ušlo nakon što ste promenili pozdrav; 4) tako što ćete izbrojati koliko ljudi je nešto kupilo; 5) tako što ćete ustanoviti prosečnu vrednost prodatog proizvoda; 6) tako što ćete utvrditi kakvo poboljšanje je usledilo kao rezultat vaše inovacije.
Bez cifara, vi nikako ne možete tačno znati gde ste, a da ne govorimo o tome kuda idete. Uz cifre, vaš biznis će dobiti jedno potpuno novo značenje.
Oživeće zbog velikog broja mogućnosti.
Naposletku, orkestriranje – kada jednom uvedete inovaciju u proces i kvatifikujete njen uticaj na biznis, kada jednom nađete nešto što funkcioniše bolje nego ono pre, kada jednom otkrijete kako da povećate broj pozitivnih odgovora od strane vaših mušterija, vaših zaposlenih, dobavljača i zajmodavca – u tom trenutku je vreme da se cela stvar orkestrira.
Orkestriranje predstavlja eliminisanje diskrecionog prava, odnosno izbora, na operativnom nivou vašeg biznisa. Bez orkestriranja se ništa ne može planirati niti predvideti – to ne možete ni vi, a ni vaša mušterija. Ako svaku stvar obavljate drugačije svaki put, ako svako u vašoj firmi obavlja to po svom diskrecionom nahođenju, po svom izboru, umesto po utvrđenom redu, vi stvarate haos.
Ako vaš jedinstveni način obavljanja posla ne može da bude kopiran, vi niste njegovi vlasnici. Vi ste ga izgubili. A kada ga jednom izgubite, više niste u biznisu.
Potreba za orkestriranjem bazira se na nepobitnoj činjenci da će ljudi uvek predvidivo činiti jednu jedinu stvar – ponašati se nepredvidivo.
A sada, zamislite sebe kako upoznajete potencijalnog kupca vašeg biznisa sa zaposlenima u vašem preduzeću i kako posmatrate dok oni ponosno objašnjavaju svoje odgovornosti jednoj zadivljenoj nepoznatoj osobi.
Zamislite kako bi potencijalni kupac vašeg biznisa bio impresioniran kada bi se pred njim prikazao takav red, takva predvidivost, takva besprekorna kontrola. Zamislite rezultate vašeg programa biznisa.
Vaš program razvoja biznisa je proces razrađen korak po korak, pomoću kojeg ćete postojeći biznis, ili biznis koji ćete tek stvoriti, pretvoriti u savršeno organizovani model za hiljade identičnih kopija.
Vaš program razvoja biznisa je sredstvo pomoću kojeg možete stvoriti vaš prototip franšize.
Program se sastoji od sedam preciznih koraka:
1. Vaš primarni cilj
2. Vaš strateški cilj
3. Vaša organizaciona strategija
4. Vaša strategija menadžmenta
5. Vaša strategija ljudstva
6. Vaša marketinška strategija
7. Vaša sistemska strategija.
Detaljnije o pomenutim koracima imaćete priliku da čitate u nekom od sledećih tekstova Admedia portala.
Izvor: Majkl E. Gerber Mit o preduzetništvu
Komentariši