Direktni marketing podrazumeva korišćenje direktnih kanala (consumer-direct; CD) kako bi se doprlo do potrošača i kako bi im se isporučili proizvodi i usluge bez korišćenja marketing posrednika. Ti kanali obuhvataju direktnu poštu, kataloge, telemarketing, interaktivnu televiziju, websajtove i mobilne uređaje.
Direktni marketari tragaju za merljivim odgovorom, što je uglavnom narudžba kupaca – to se ponekad naziva i marketingom direktne narudžbe.
Danas mnogi direktni marketari koriste direktni marketing da bi izgradili dugoročne odnose sa kupcima. Oni šalju rođendanske čestitke, informativne materijale ili male nagrade određenim kupcima. Avio-kompanije, hoteli i ostale poslovne organizacije grade jake odnose sa kupcem kroz programe nagrađivanja za često korišćenje usluga i programe učlanjenja u klubove.
Za direktni marketing možemo reći da se najbrže razvija. Sve više poslovnih marketara okreće se ka direktnoj pošti i telemarketingu kao odgovoru na visoke i rastuće troškove dopiranja do tržišta preko prodajne sile. Osim što pokušavaju da povećaju produktivnost prodajne sile, kompanije pokušavaju i da zamene prodajne jedinice čije se poslovanje zasniva na pošti ili telefonu da bi smanjile troškove prodaje na terenu. Prodaja koja se obavi preko tradicionalnih kanala direktnog marketinga (katalozi, direktna pošta i telemarketing) veoma se brzo povećava.

Brojni faktori utiču na neverovatan rast direktnog marketinga. Tržišna demasifikacija dovela je do pojave velikog broja tržišnih niša. Veći troškovi vožnje, zakrčenja u saobraćaju, nedostatak mesta za parkiranje, nedostatak vremena, nedostatak pomoći u maloprodaji i redovi na kasama podstiču kupovinu od kuće. Potrošači cene mogućnost besplatnog poziva telefonom, web sajtove koji su na raspolaganju 24 h dnevno, 7 dana u nedelji, kao i posvećenost direktnih marketara da kupcima pruže usluge. Direktni marketing za kupce je koristan iz mnoštva razloga – kupovina od kuće je zabavna, štedi vreme, pogodna je i udobna. Prodavci takođe ostvaruju korist kreirajući sve veću bazu različitih klijenata putem mailing liste. Direktni marketari mogu da izgrade trajan odnos sa svakim kupcem.
Direktni marketing pogodan je i jer se može vremenski uskladiti, tako da se do potencijalnih kupaca dopre u pravom trenutku. Takođe, direktni marketing dozvoljava testiranje alternativnih medija i poruka u traganju za najekonomičnijim pristupom. Ovakav vid marketinga istovremeno čini da ponuda i strategija direktnog marketara bude manje vidljiva za konkurente.
Naposletku, direktni marketari mogu da mere odgovore na kampanje koje sprovode, što im pomaže pri odlučivanju koja od njih je najprofitabilnija.
Izvor: Kotler/Keller, “Marketing menadžment”
Komentariši