Da li ste nekada razmišljali o – franšizama? Da li ste nekad pomislili da biste mogli biti vlasnik franšize ili otkupiti istu? Da li imate određene nejasnoće, nedoumice i niste sigurni da li je baš ovakav vid biznisa za vas? Nastavite da čitate.
Više od 1.000 milijardi dolara godišnje prodaje u SAD i skoro trećina svih maloprodajnih transakcija ostvaruje se putem franšizinga. Više od 320.000 malih organizacija su franšize koje zapošljavaju jednog na svakih 16 radnika u SAD. Ta činjenica ne iznenađuje ukoliko razmišljate o društvu u kojem je jednostavno nemoguće proći kroz neko naselje u gradu ili glavnim prigradskim putem, a da ne ugledate prodavnice McDonald’s, KFC, Starbucks, Burger King, 7-Eleven i drugih. U sistemu franšizinga, individualni korisnici franšiza (franšizanti) predstavljaju tesno povezanu grupu preduzeća čije su sistematske operacije planirane, dirigovane i kontrolisane od strane inovatora koji se naziva franšizer. Franšize se mogu razlikovati prema 3 karakteristike:
1. Franšizer je vlasnik robne ili uslužne marke i on odobrava licence franšizantima, a za uzvrat dobija nadoknadu za korišćenje patenta.
2. Franšizant plaća da bi ostvario pravo na to da bude deo sistema. Početni troškovi obuhvataju iznajmljivanje i lizing opreme i uređaja, a u većini slučajeva i redovnu taksu za licencu. Franšizanti kompanij McDonald’s mogu da investiraju i do 1,6 miliona dolara izraženo u vidu početnih troškova i taksi. Franšizant potom plaća kompaniji McDonald’s određen procenat od prodaje kao i mesečnu rentu.
3. Franšizer svoje franšizante upoznaje sa sistemom poslovanja. Na primer, kompanija McDonald’s zahteva od svojih franšizanata da tri nedelje pohađaju “Hamburger University” (Oak Brook, Illionois) da bi naučili kako da posluju. Franšizanti moraju da prate određene procedure kada nabavljaju materijal.
Da li su vam neke činenice u vezi sa franšizom sada malo jasnije? Bitno je znati da franšizing donosi uzajamnu korist i franšizeru i franšizantu. Franšizer ostvaruje korist na osnovu motivacije i zalaganja zaposlenih, koji su zapravo preduzetnici, a ne samo “radna snaga”; na osnovu toga što franšizant poznaje lokalnu zajednicu i uslove, kao i na osnovu ogromne sopstvene kupovne moći.
Franšizanti ostvaruju korist jer posluju sa poznatim i prihvaćenim brendom. Na taj način oni lakše pozajmljuju novac od finansijskih instituvija i dobijaju podršku počev od marketinga i oglašavanja, pa do odabira lokacije i osoblja.
Franšizanti se nalaze negde između nezavisnosti i lojalnosti franšizeru, a njihova nezavisnost omogućava im da budu fleksibilniji.
Eksplozija franšiza je proteklih godina u velikoj meri zasitila domaće tržište. Kako bi nastavile svoj razvoj kompanije premeštaju svoje poslovanje i u druge regione van zemlje.
Kompanija Mcdonald’s ima preko 30.000 restorana u 119 zemalja van Sjedinjenih Država. Takođe, franšize se danas otvaraju na različitim mestima – poput aerodroma, sportskih stadiona, univerzitetskih kampusa, bolnica, kazinima, dvorana, zabavnih parkova, pa čak i na brodovima.
Koja franšiza vama zvuči primamljivo; koju franšizu biste i sami otkupili kada bi vam se pružila prilika?
Komentariši