fbpx
Biznis Lifestyle Marketing

Kompanija Toyota – faktori uspeha

toyota

Čuvena kompanija Toyota nekada je smatrana brzim sledbenikom u automobilskoj industriji, a danas spada u inovatore. Toyota je 1936. godine priznala da je kopirala liniju jednog od modela koji su obeležili kompaniju Chrysler – Airflow i da je motor uradila po uzoru na Chevrolet iz 1933. godine. Međutim, kada je 2000. godine uvela na tržište prvi hibridni automobil (sa električnim i benziskim motorom) – Prius, kompanija Toyota postala je lider. Kada je 2002. godine druga generacija modela Prius dospela u izložbene salone, dileri su primili 10 000 narudžbi pre nego što se automobil uopšte našao na tržištu; kompanija GM se tada oglasila i najavila da će ući na tržište hibridnih automobila sa sopstvenim modelom.

Kada je reč o Priusu, strategija kompanije Toyota bila je da napravi automobil koji će biti u skladu sa prirodom, koji je neće narušavati jer ima smanjenu potrošnju energije, niži stepen štetnih izduvnih gasova i čađi. Predsednik kompanije Toyota, Fujio Cho, smatra da je očuvanje prirode, odnosno skladnost, od suštinske važnosti za budućnost automobila.

Predstavljanje takvih, prvoklasnih i vodećih proizvoda kreira marketinške izazove. Na primer, marketinške poruke moraju edukovati kupce da se model Prius ne mora priključiti na izvor električne energije, ne samo kada je u pitanju ušteda za korisnike, već i kada je reč o očuvanju prirode. “Svaki litar goriva koji sagori oslobađa 2,4kg ugljen-dioksida u atmosferu. Javnost još nije u potpunosti svesna kakve su to posledice ima kada je reč o globalnom otopljavanju”, navodi Dave Hermance, jedan od inženjera iz tehničkog centra kompanije Toyota.

toyota automobili

Kompanija Toyota nudi punu liniju automobila za američko tržište, počev od porodičnih automobila, preko sportskih terenskih vozila, pa do kamiona i kombija. Ona ima i proizvode koji zadovoljavaju različite nivoe cena, počev od jeftinijih modela Scion, modela Camry koji imaju srednju cenu, pa do luksuznog modela Lexus. Dizajniranje tih različitih proizvoda podrazumeva praćenje različitih kupaca, izradu automobila koj oni žele, a zatim osmišljavanje marketinga radi jačanja imidža svakog od modela.

Na primer, kompanija Toyota provela je četiri godine pažljivo prateći mlađu populaciju pre nego što je izbacila svoj model Scion, namenjen onima koji kupuju svoj prvi automobil. Uvidela je, na primer, da su ciljna grupa kupaca ovog modela mladi od 16 do 21 godine starosti i da oni žele personalizaciju. Da bi takav zahtev ispunila, kompanija Toyota će napraviti osnovni model u fabrici, a kupcima će omogućiti da na dilerskim prodajnim mestima po sopstvenoj želji biraju između 40 elemenata dopunske opreme, počev od stereo komponenti, preko točkova, pa čak i vrste podova.

“Kompanija će model Scion predstavljati na muzičkim festivalima i imaće izložbene salone u kojima će mladim ljudima biti prijatno i koji neće biti mesta na kojima će oni samo razgledati automobile”, jednom prilikom izjavio je Jim Letz, potpredsednik zadužen za model Scion.

Nasuprot tome, marketinška strategija kompanije Toyota, kada je reč o liniji Lexus, usredređena je na perfekciju. Slogan globalne strategije glasi “Strastveno traganje za perfekcijom”.

Dilerske kuće nude usluge na visokom nivou. Kompanija Toyota predstavlja svoj model Lexus na brojnim tržištima širom sveta i svesna je da svaka zemlja drugačije definiše perfekciju. Dakle, iako je srž marketinga za Lexus slična svuda (isti vizuelni vokabular, logo, slova i celokupno predstavljanje), propagandne aktivnosti se ipak razlikuju od zemlje do zemlje.

Jedan od značajnih faktora uspeha kompanije Toyota jeste njena proizvodnja. Takođe, kombinacija brzine i fleksibilnosti je prvoklasna. Njena postrojenja mogu istovremeno da proizvode osam različitih modela, što povećava produktivnost kompanije i njenu sposobnost da odgovori na zahteve tržišta. Kompanija Toyota danas radi na integraciji svojih fabrika koje proizvode delove širom sveta u jedinstvenu, gigantsku mrežu.

Izvor: Kotler/Keller, Marketing menadžment

Portal

Komentariši

Kliknite Ovde Da Postavite Komentar

Pridružite se našoj zajednici i čitajte nas prvi!