fbpx
Biznis Marketing

Formulisanje cilja i SWOT analiza

formulacija cilja

Ukoliko ste u marketinškim, kao I u vodama menadžmenta, SWOT analizu znate i kada vas probude usred noći. Takođe, formulisanje cilja i sve strategije koje jedna kompanija ili individualac potežu nisu vam strane. Ipak, ukoliko vam marketing nije profesija a želite da saznate više, nastavite da čitate ovaj tekst.

Danas, bez obzira na to čime se bavite, marketing je sveprisutan, čak i ukoliko ga niste svesni. Primenjujete ga, konstantno. Marketing gradi, održava, prodaje.

Pre nego što se upustite u bilo kakvu vrstu biznisa, postavite sebi sledeća pitanja:

Šta je najbolje za mene?

Šta je najbolje za moj biznis?

Šta je najbolje za klijenta?

Da li je sada najbolje vreme za prodaju?

Koje su moje mogućnosti?

Da li je vreme za akciju ili za pauzu?

Na sva pomenuta pitanja ne postoji pravi ili pogrešan odgovor. Jednostavno, bitno je da ih postavite kako bi vam bilo jasnije gde se trenutno nalazite i kuda idete.

Bitno je da vam odgovori koje na njih date služe – jer, isključivo vi odgovorni ste za rast i uspeh sopstvenog biznisa.

Kada se upuštate u bilo kakav biznis ili projekat, bitno je odratiti i SWOT analizu.

swot analiza

SWOT analiza – Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats (snage, slabosti, prilike, pretnje) predstavlja tehniku strategijskog menadžmenta, putem koga se uočavaju strategijski izbori dovođenjem u vezu snaga i slabosti preduzeća, sa šansama i pretnjama u eksternom okruženju. Autor ove metode je Albert Hamfri sa Stanford Univerziteta.

SWOT analiza je izuzetan alat pomoću koje možete utvrditi

  • gde je biznis najjači tj. koje su mu vrline
  • gde je najslabiji i koje su mu mane
  • koji potencijal ima i gde postoji slobodan prostor za rast i razvitak
  • koje mu opasnosti prete i u kojoj tački je najslabiji

Kada ste uspešno odredili SWOT analizu, usredsredite se na formulisanje cilja, tj. period planiranja.

Cilj treba biti merljiv u pogledu veličine i vremena. Cilj, takođe, treba biti jasno definisan.

U velikom broju poslovnih jedinica, koristi se miks ciljeva uključujući profitabilnost, rast prodaje, povećanje tržišnog učešća, smanjenje rizika, inovaciju i reputaciju.

Postavljanje ciljeva, a zatim upravljanje na osnovu njih naziva se Manage by Objective – MBO. Da bi MBO sistem funkcionisao, ciljevi moraju ispuniti četiri kriterijuma:

1. Ciljevi moraju biti uređeni po hijerarhiji, od najznačajnijeg, do najmanje važnog. Na primer, ključni opšti cilj poslovne jedinice tokom perioda može biti povećanje stope prinosa na investicije. To se može postići povećanjem nivoa profita i smanjenjem iznosa, investiranog kapitala. Sam profit može se povećati povećanjem prihoda i smanjenjem rashoda. Prihodi mogu porasti povećanjem tržišnog učešća i cena. Na taj način, poslovanje može preći sa široko postavljenih ciljeva na one namenjene određenim odeljenjima i pojednincima.

2. Ciljevi treba da budu kvantitativni gde god je to moguće. Opšti cilj ‘povećati prinos na investicije’ (return of infestment – ROI), bolje je izražen kao konkretan cilj ‘povećati ROI na 15% za dve godine’

3. Ciljevi moraju biti realni. Moraju proisteći iz analize šansi i snage poslovne jedinice, a ne iz želja. Ovde ćemo zastati na trenutak – ne zaboravite, ovakva definicija za uspešan MBO sistem proizlazi iz tradicionalnog pogleda na marketing, menadžment i vođenje biznisa u globalu. U tom smislu, biti realan je logičan način razmišljanja kako vašu firmu ili biznis ne biste odveli u propast.

Ipak, mnoge smernice danas se menjaju, pa tako i način razmišljanja da cilj mora biti realan. Ponekad, upravo ta nit nelogičnosti, nerealnosti i određene doze rizika jeste ono što vas može vinuti u nebesa umesto povući na dno. Dakle, sve je stvar procene, pa tako i koliko će, i u kom trenutku vaš biznis cilj biti realan.

4. Ciljevi moraju biti konzistentni. Nemoguće je istovremeno maksimizirati prodaju i profit.

Drugi značajni izbori (trade-offs), odnose se na kratkoročni profit nasuprot dugoročnom rastu, duboki prodor na postojeća tržišta nasuprot razvoju novih tržišta, profitne ciljeve nasuprot neprofitnih ciljeva i veliki rast nasuprot malom riziku. Svaki izbor u ovoj grupi zahteva različitu marketing strategiju.

Portal

Komentariši

Kliknite Ovde Da Postavite Komentar

Pridružite se našoj zajednici i čitajte nas prvi!