“Osnivanje kompanije je poput jedenja stakla i gledanja u ambis.” Elon Musk
Pri donošenju odluke o pokretanju sopstvenog biznisa – prva i osnovna stavka jeste ta da ovakav poduhvat nije za svakoga, naprotiv.
Ipak, ukoliko se odlučite na ovaj uzbudljiv i hrabar korak, jedan od prvih saveta Elona Muska (a od koga ćete slušati biznis savete ako ne od jednog od najbriljantnijih preduzetnika današnjice) jeste taj da ne gubite entuzijazam i da se naoružate strpljenjem i optimizmom.
Musk objašnjava – na svakom početku, stvari posmatramo sa mnogo euforije, optimizma i nade u uspeh – tako i treba da bude, jer, u suprotnom, zašto bi se upuštali u bilo šta ukoliko u sebi nemamo strast, volju, želju, i veru da će naša zamisao uspeti; da će nam doneti finansijsku korist i lično zadovoljstvo, da će nam pomoći da ostvarimo svoju životnu svrhu.
Ipak, bitno je zadržati fokus, odlučnost i početnu euforiju pokretanja sopstvenog biznisa – ne samo na početku, već kroz ceo proces, kroz sve probleme, manje i veće izazove, i prepreke kojih će na putu svakako biti.
Shodno tome, citat sa početka teksta ne zvuči preterano privlačno, ali – kada prođu teški perodi – nastupa ubiranje plodova rada, uživanje i zadovoljstvo. Zbog toga je izrazito bitno ne odustajati kada je najteže, jer baš tada, nadomak ste nečega zaista velikog i vrednog.
Ukoliko dođete blizu propasti, to nije znak da treba da odustanete, već je neophodno da baš tada nastavite, jače i bolje.
Sledeća bitna stavka, prema Muskovim rečima – bez obzira na to šta radite – proizvod ili usluga moraju biti zaista odlični, neprikosnoveni.
Prosečnost vas neće vinuti u visine uspeha, ali istinska vrednost, autentičnost i kvaliet bez sumnje hoće, pre ili kasnije.
Takođe, prema Muskovim rečima, ukoliko počinjete nešto potpuno novo, ili stvarate novo tržište – imate više mogućnosti da uspete, konkurencija je mala ili ne postoji, i ima više prostora za greške i eksperimentisanje. Ako ipak, ulazite u ring sa mnoštvom drugih biznisa koji plasiraju istu stvar kao vi, morate biti daleko oprezniji. Ako je tržište u koje ulazite veliko – vaš proizvod ili usluga moraju se izdvojiti i biti – ne malo bolji – nego daleko bolji od ostalih. Morate biti najbolji.
Sledeći savet Elona Muska jeste: uvek se stavite u kožu potrošača, klijenta, kupca. Razmišljajte kao i oni, ocenite da li biste, na njihovom mestu, verovali proverenom brendu ili nečemu novom, i ukoliko se odlučite za drugu opciju – definišite šta je ono što bi vas privuklo, šta je ono što bi vas povuklo i motivisalo da platite baš taj novi proizvod ili uslugu.
Musk savetuje i sledeće: konstantno tražite kritiku. Konstruktivnu ili ne, slušajte svaku kritiku – posebno od ljudi koji su vam bliski. Pitajte za mišljenje porodicu ili prijatelje. Svakako, ne znači da će njihovo mišljenje biti ispravno, ali u većini slučajeva, njihova zapažanja su validna. Prihvatite da ćete kao preduzetnik često grešiti.
Pravilan pristup jeste taj – ne da ne grešite, nego da što manje grešite.
Što više puta pogrešite, potonete, budete odbijeni ili doživite neuspeh, to ste bliži uspehu.
Isto tako, kada je reč o eksperimentisanju, stanite na trenutak i zapitajte se – koliko ste svojih proizvoda ponudili nekome, koliko svojih usluga predstavili potencijalnom kupcu, koliko ideja koje ste imali ste zapravo razvili, ili makar – pokušali da razvijete u biznis? Koliko ste svojih snova makar pokušali da ostvarite?
Bitna stvar jeste to da niko neće zapamtiti ništa što je prosečno. Ljudi će zapamtiti isključivo ono što je najbolje. Dakle, bez obzira na to šta ponudite, vaša publika zapamtiće ono najbolje, ono što se ističe. Sve ostalo, što možda nije dovoljno dobro, biće zaboravljeno, stoga bez ustručavanja i bojazni treba da ponudite sve što želite. Šta će biti zapamćeno a šta zaboravljeno, ne možete znati dok ne probate. Naoružajte se strpljenjem, ćeličnom voljom, dugotrajnim optimizmom, znanjem i upornošću, učite od najboljih – i krenite u akciju, još danas.
Komentariši