Online poslovanje (ili u nastavku e-komerc) omogućava kompanijama da otvore vrata svoje prodavnice i u virtuelnom svetu. Prodavanje stvari online olakšava posao malim, specijalizovanim prodavnicama, ali i velikim brendovima da dođu do šire publike. Takođe, kao i tradicionalno poslovanje i e-komerc ima svoje prednosti ali i izazove. Pogledajmo koje su to karakteristike poslovanja jedne online prodavnice.
Prednosti e-komerca
Dobro razumevanje procedura i način na koji ovakvo poslovanje funkcioniše može vam pomoći da se pripremite za budući biznis. Počnimo sa prednostima e-komerca:
1.Fiksni troškovi su mali
Cene rente, sveukupnih troškova, magacina i zaposlenih prodavaca čine tradicionalnu prodavnicu skupom. Niži operativni troškovi omogućavaju skoro svakome da putem e-komerca izbegne sve nepotrebne troškove i započne svoj biznis.
Online prodavnice zahtevaju manje fizičkog prostora – možete da ih pokrenete i iz svoje garaže i da svoju robu šaljete uz pomoć dropshipping metoda. Dropshipping metod vam omogućava da izbegnete skupe magacine, jer funkcionišete kao posrednik između proizvođača i krajnjeg korisnika. Kako vaša online prodavnica raste, rašće i potreba za zaposlenima, ali zbog smanjenih fiksnih troškova to će vaš biznis mnogo lakše podneti.
2.Online prodavnice imaju radno vreme 24/7
Online prodavnica se nikada ne zatvara. Bez obzira da li je u pitanju praznik, oluja ili bilo koji drugi razlog zbog kog ljudi moraju da ostanu u kućama, moguće je naručiti sve što je potrebno u bilo koje doba dana. Za one zaposlene koji rade po smenama i nisu ni u mogućnosti da idu u kupovinu, online prodavnica je savršno rešenje.

3.Potrošači nisu ograničeni lokacijom
Bez obzira da li se nalazite u drugom gradu, državi ili čak preko okeana online prodavnica vam je uvek dostupna. Ovo je naročito važno za male specijalizovane biznise koji posluju u uskom segmentu, koji praktično zauzimaju tržišnu nišu, te im je potrebno da pronalaze kupce širom sveta.
Razvoj mobilnih telefona je omogućio da se kupovine obavljaju u pokretu – direktno iz šetnje i dok sede sa prijateljima. Ovakve kupovine su često impulsivne, tako da se potrudite da svoju online prodavnicu usmerite i na zadovoljenje ovih potreba.
4.Promovisanje određenih prozvoda je jednostavno
Menjati stvari na sajtu je mnogo jednostavnije nego preuređenje fizičkog prostora. Zamislite da imate prodavnicu obuće, za svaku sezonu možete napraviti poseban landing page koji će se razlikovati samo u boji. Biće dovoljno vizuelno osveženo i moći ćete da obavestite ljude o sezonskoj akciji bez puno muke i troškova.
Takođe, veoma je lako obavestiti kupca o promociji, jer za razliku od fizičke prodavnice ovde imate potpunu kontrolu nad tim šta će kupcu biti prikazano i ukom trenutku će biti prikazano.
5.Personalizovano iskustvo za svakog potrošača
Podaci o prethodnim kupovinama i online aktivnosti nude vredne informacije o interesovanjima potrošača. Ove informacije se mogu iskoristiti kako bi se kupcu pružilo personalizovano iskustvo. Drugim rečima, moguće mu je ponuditi proizvode koji precizno targetiraju njegov ukus. Na ovaj način potrošači imaju utisak da stvaraju blizak odnosa sa prodavcem i lakše se odlučuju na kupovinu.
Odličan primer je rešenje koje je ponudio Amazon, ispod svakog proizvoda nalazi se horizontalna ponuda sličnih proizvoda koju vas mogu interesovati – na taj način pored toga što dobijate dodatne ponude, možete kao potrošač dobiti i vrednu informaciju o drugom kvalitetnom proizvodu ili o novoj muzici. Ujedno ovo je i jedan od najvažnijiih razloga zašto je Amazon toliko uspešan, njihova upotreba podataka i korišćenje u svrhu personalizovanog iskustva je ispred konkurencije.
6.Instant kupovina
Kupovina offline ne zahteva šetanje, pronalaženje onoga što vam je potrebno, čekanje u redu na kasi – sve to se preskače u online kupovini i do proizvoda dolazite u trenutku.
7.Retargetiranje može povećati prodaju
Retargetiranje koristi informacije iz prethodne kupovine kako bi prikazivali reklame. Iako neko ne obavi kupovinu, retargetiranje je marketing strategija koja vam omogućava da vaš brend uvek bude ispred očiju potrošača. Retargetovane reklame će pratiti potrošača i na drugim sajtovima.
Remarketing koristi informacije o prethodnim kupovinama i svim interakcijama na sajtu kako bi potrošačima slao mejlove o promocijama povezanih proizvoda. Ovo je veoma jasno fokusirana marketing strategija, ali potrebno je da imate mejl adrese vaših potrošača.

8.E-komerc je sjajan način da dođete do informacija
Koliko vas automatski kaže „ne“ kada vas u prodavnici promoteri pitaju za mejl adresu? A koliko puta automatski unesete mejl adresu kada god vas neki sajt zamoli? Znate da je to baš često.
Prijavljivanje za newsletter i druge vrste formulara skupljaju informacije koje su ključne za pravljenje kontakt liste – i to na mnogo efikasniji način nego što to mogu da urade promoteri u prodavnici.
E-komerc vam olakšava da budete u kontaktu sa vašim potrošačima.
9.E-komerc prati kretanje potrošača
Podaci iz izvora poput Google Adwords i analitike sajta vam mogu otkriti kako je neko pronašao vaš sajt. Za razliku od tradicionalnog advertajzinga gde ROI može ponekad biti neuhvatljiv, podaci odbijeni iz analitike vam tačno mogu reći odakle su ljudi došli i šta su tražili.
Kao najbolji dodatak online advertajzingu, SEO može pomoći ljudima da vas nađu i u organskim pretragama.
10.Jednostavna adaptabilnost
Širenje ili smanjenje vašeg online biznisa je jednostvno, naročito ako koristite dropshipping da potpuno eliminišete potrebu za fizičkim prostorom. Dodavanje artikala ili smanjenje artikala, kako bi ostali samo najprodavaniji su jako jednostavan proces. Širenje ili smanjenje broja artikala je mnogo teže ako imate fizički magacin i radite na tradicionalni offline način.
11.E-komerc omogućava velike narudžbine
Ako vaš biznis jako brzo napreduje i doživi nagli skok, zahvaljujući društvenim mrežama, veoma lako možete sve potrebe potrošača da zadovoljite. Magacinski prostori se ne mogu lako popuniti ako dođe do naglog skoka prodaje, što daje veliku prednost e-komercu.
12.E-komerc privlači potrošače na osnovu sadržaja
Jasan, koristan sadržaj će vam pomoći da stignete do potencijalnih kupaca. Uputstva za korišćenje proizvoda, opisi proizvoda, blogovi i ostali digitalni kanali mogu dati dodatnu vrednost za vaše potrošače i pozicionirati vaš brend kao autoritet u vašem okruženju. Kada ljudi vide da vi znate o čemu govorite, zadobićete njihovo poverenje. Zahvaljujući jasnim opisima proizvoda oni će se osećati sigurnima prilikom kupovine i lakše će se odlučiti da potroše svoj novac baš kod vas.
Izazovi online poslovanja
Kao i u svakoj drugoj vrsti posla, postoje određeni izazovi. Ono što je bitno je da budete upoznati sa njima na vreme i da budete spremni da ih sprečite ili čak preokrenete u sopstvenu korist.
- Internet može da se isključi, sajt može da padne – morate biti sigurni ko vam održava sajt kako biste ovaj problem na vreme sprečili. Sa kompanijama koje se bave hostovanjem razvijajte bliske i partnerske odnose, jer ipak oni su ti od kojih vaš posao zavisi.
- Potrebno je dosta truda da se tačno predstave proizvodi – Zato nemojte da podlegnete pritisku da po svaku cenu okačite slike proizvoda koje nisu kvalitetne. Bolje je imati i jednu sliku koja je odlična, nego da dodate još nekoliko iz drugih uglova koje ne mogu dobro da predstave proizvod.
- Velika je konkurencija online – svi smo svesni da postoje firme poput Amazona, koji imaju mnogo novca za reklame, plaćanje skupih ključnih reči i klikova. Ali ipak imate priliku da se istaknete iako imate mali budžet, potrebno je da tačno znate koja je vaša ciljna grupa i šta joj prodajete, rezultati tada neće izostati.
- Potrošači očekuju instant uslugu – u vreme digitalnih medija naši mozgovi su navikli na uslugu bez ikakvog čekanja. Zato je potrebno da imate otvorenu mogućnost kupovine i naručivanja tokom celog dana, uz povratnu automatsku informaciju da je naručivanje uspešno obavljeno.
- Isporuka može biti nepredvidiva – izgubljeni ili ukradeni paketi, roba polomljena u putu ili spora isporuka mogu jako lako da naljute vaše klijente. Veoma je važno da imate partnerski odnos sa kompanijama koje se bave isporukom jer su oni vaša produžena ruka i jedini lični kontakt sa klijentima koji imate.
- Kupci imaju na raspolaganju svo vreme sveta za poređenje proizvoda – Ako vidite proizvod dok se šetate gradom lako se može desiti da ga impulsivno kupite. Ali ako kupujete online imate apsolutnu slobodu da tražite najbolju cenu i sve povezane proizvode na svetu, dok ne nađete najbolju ponudu. Ova vrsta istraživanja može biti sprečena jasno prikazanim promocijama ili vremenski ograničenim akcijama.
- E-komerc zauzima tek 10% svih kupovina – naravno da veliki tržni centri neće nestati sutra. Oni će i dalje biti prisutni jer pružaju ljudima ugođaj kupovine. Na vama je da pronađete tržišnu nišu i preskočite par koraka sa jasno targetiranom publikom, samo tada možete biti sigurni da ste napravili dobru odluku što ste krenuli u online poslovanje.
Sumiranje: E-komerc u odnosu na tradicionalnu prodaju
E-komerc i tradicionalna prodaja nisu suprotstavljeni pojmovi. Mnoge kompanije koje posluju na tradicionalan način imaju i svoje digitalne prodavnice kako bi unapredili svoje poslovanje i pružili svojim korisnicima zaokruženu uslugu. Takođe nije redak slučaj da online prodavnice toliko uznapreduju da se odluče na sledeći korak, a to je izlaz u svet fizičke prodaje.
Obe platforme imaju svoje prednosti i izazove, ali jedno je sigurno, uspešnost obe zavisi od iskustva korisnika. Svaki biznis ima potrebu za dobrom marketing strategijom kako bi se izdvojio od konkurencije i pozicionirao kao brend sa dobrom reputacijom. Zato obe platforme mogu da koegzistiraju bez problema i da na taj način pružaju mogućnost korisnicima da imaju što više izbora.
Komentariši